zondag 1 juli 2012

De strijd tegen slijtage: arthrose

Eindelijk ben ik eruit.
Hoe kan ik al mijn ervaringen 'hopeloze gevallen' of gewoon mensen die prefentief willen sporten doorgeven.
Iemand dicht in mijn omgeving maar kilometers ver weg bracht bracht me op een idee.
Er was haar een diagnose gesteld: arthrose, niks meer aan te doen. Hup corticosteroiden erin en nooit meer tennissen, kreeg ze te horen.
Ik dacht met al mijn ervaring: dat kan toch niet? Arthrose is omkeerbaar, mits goed begeleid.
Maar hoe doe ik dat? En kan dat wel op afstand?
Hoe kan kan ik iemand bereiken die alleen maar pijn heeft en heeft gehoord dat het hopeloos is!
Wat geeft een dokter het recht iemands leven kansloos te maken?
Ik heb mensen voor me gehad die na 10 tot 20 jaar dokteren mij vertelden dat ze graag hadden gehad dat ze wat ze nu geleerd hebben dit 10 of 20 jaar eerder hadden willen weten. En ik kan je vertellen dat ze scepsis waren en heel boos op mij, dat ik ze uitdaagde er toch aan te beginnen
Niet meer treuzelen zei ik toen.
Ik ga het proberen met een blog: dan kan men kijken en thuis oefenen wanneer het je uitkomt.
En ik probeer mensen stapje voor stapje haar een nieuw spiergeheugen te geven, zodat ze zonder nadenken lang mag bewegen. Als je maar meedoet.
En nog een voordeel: iedereen kan hier ook hun voordeel mee doen. Of mogen oude klanten hun ervaringen hier delen.

Het maakt namelijk niet uit waar je versleten bent, gewoon beginnen.

Onze eigen blokkendoos
Les 1?
Pak een blokkendoos en stapel alle blokken op elkaar, daar waar hij kan omvallen gaat arthrose plaatsvinden.
Waarom daar? Omdat iemand anders weer anders stapelt.
Alles met plakbandjes vastzetten gaat ook niet.
We moeten alles van binnenuit rechtkrijgen, maar hebben we dus nieuwe spieren voor nodig.
Spieren die de spanning op de plakbandjes kunnen corrigeren.
Eerst in stilstand, dan in slowmotion, dan op ware snelheid, dan met een paar dingen tegelijk.
Hoe lang duurt dat?
3 jaar oefenen.
Dat is lang, maar je moet ook elke dag je bed uit? Hoe lang wil je dat nog zelf kunnen? De rest van je leven.
Aan de slag:

Leer jezelf op de zijkant van je voeten te gaan staan, ook al voelt dat stom. Dit kun je overal doen als je ergens bent en de hele dag door herhalen. De rest van je leven.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage